Skip to main content

SAINGAN KOMPETITIF ‘BBNU’ SERUMPUN DI PENTAS ‘BIG STAGE 2022’ Siti Nurhaliza & Ajai antara panel juri tetap, Alif Satar & Sherry Al Hadad kekal hos utama musim keempat

 




Program realiti ‘Big Stage’ ialah sebuah pertandingan nyanyian menampilkan bakat muda generasi ‘Budak Baru Nak Up’ atau lebih dikenali sebagai ‘BBNU’ yang semakin menguasai industri seni hiburan sehingga mampu meraih populariti luar biasa di ruang digital khususnya menerusi platform media sosial. Kembali membuka ruang penyertaan kepada pesaing dari dalam dan luar negara untuk penganjuran edisi keempat, ‘Big Stage 2022’ bakal menyaksikan persaingan kompetitif di antara 11 bintang utama yang mewakili tiga negara serumpun iaitu Malaysia, Brunei dan Indonesia selama lapan minggu. Seramai sembilan BBNU dari Malaysia telah terpilih untuk beraksi di pentas ‘Big Stage 2022’. Manakala dua bintang lain yang turut tersenarai adalah peserta dari Brunei dan Indonesia. Lima bintang wanita yang akan berentap untuk musim ini ialah Aisha Retno, Elica Paujin, Lia Aziz, Yazmin Aziz dan Sofiaa Marieylla. Manakala enam bintang lelaki pula adalah terdiri daripada Megat Rahim, Ajoi Zainal, Danial Chuer, Tuah Adzmi, Syafiq Abdilah (Brunei) dan Tegar Septian (Indonesia). ‘Big Stage 2022’ juga masih mengekalkan format asal penjurian yang terbahagi kepada dua bahagian iaitu berdasarkan pemarkahan oleh barisan panel juri dan undian peminat secara online. Untuk bahagian pertama, 100% keputusan ditentukan oleh panel juri yang akan menilai para bintang berdasarkan kriteria yang telah ditetapkan sewaktu persembahan mingguan. Tiga bintang yang mendapat markah terendah akan melalui proses penjurian untuk bahagian kedua yang ditentukan berdasarkan undian peminat secara online menerusi laman rasmi di www.gempak.com/bigstage serta menerusi aplikasi SYOK. Bintang yang mendapat undian terendah akan disingkirkan. 2 Bagi menyuntik pembaharuan segar agar lebih telus, buat pertama kalinya proses pemberian markah oleh panel juri akan dibuat secara langsung atau ‘live marking’ yang mana setiap pemarkahan akan tertera di skrin LED untuk tontonan umum. Sebelum ini, penyanyi Sarah Suhairi berjaya merangkul gelaran juara sewaktu penganjuran musim pertama (2018). Bintang Korea Selatan, Han Byul muncul sebagai juara musim kedua (2019). Manakala Azzam Sham pula diangkat sebagai juara musim ketiga (2020).

Norzeha Mohd Salleh, Pengurus Saluran Astro Ria “Sebagai pemain utama industri kandungan kreatif tanah air, kami amat gembira melihat kebangkitan semula dunia seni hiburan yang kembali rancak meskipun kemelut pandemik masih lagi belum berkesudahan sehingga ke hari ini. Sambutan hangat dan sentimen positif terhadap penganjuran program realiti Gegar Vaganza di platform Astro Ria yang bakal melabuhkan tirainya pada hujung minggu ini dilihat sebagai penanda aras serta pemangkin semangat buat kami untuk terus menganjurkan sebuah lagi pertandingan berskala besar yang bertaraf tinggi walaupun dalam keadaan serba mencabar demi komitmen kepada pelanggan Astro yang tidak pernah berhenti menyokong kami selama ini. Menerusi ‘Big Stage 2022’, kami sekali lagi membuka ruang perkongsian kreatif khusus buat generasi BBNU di peringkat serumpun untuk mengembangkan bakat dan potensi diri. Oleh itu, setiap peserta perlu bijak merebut peluang yang ada untuk beraksi dengan cemerlang di pentas komersial secara ‘live’ seumpama ini kerana ia mampu memberi anjakan kepada prestasi dan hayat seni mereka. Kehadiran nama-nama besar yang menjadi tonggak utama program ‘Big Stage’ seperti Dato’ Sri Siti Nurhaliza, Ajai, Alif Satar, Sherry Al Hadad serta ramai lagi pastinya melonjakkan lagi kredibiliti penganjuran program ini. Terima kasih yang tidak terhingga kepada pihak penaja di atas kepercayaan yang diberi kepada kami untuk merealisasikan musim ini seperti yang dirancang. Semoga ‘Big Stage 2022’ dapat mengulangi kejayaan musim-musim yang pernah diterbitkan sebelum ini sekaligus mencipta magis yang tersendiri. Semoga terhibur!”.


1. Penerbitan ‘Big Stage 2022’ turut disokong oleh CUCKOO dan OPPO selaku Penaja Utama. Portal Gempak dan aplikasi SYOK turut menghulurkan sokongan selaku Rakan Digital. Manakala ERA pula hadir sebagai Radio Rasmi. 3 2. Setelah semusim berehat daripada tugas penjurian, penyanyi nombor satu negara, Dato’ Sri Siti Nurhaliza kembali menyertai barisan panel juri bersama komposer terkenal, Ajai yang kembali menerima mandat sebagai juri tetap buat kali kedua untuk musim ini. 3. Sebelum ini, Ajai pernah mencetuskan kontroversi apabila hanya memberikan markah dua peratus dan komen pedas kepada salah seorang peserta ‘Big Stage 2020’, Dr. Hafiz Zainal sehingga mengundang perdebatan di kalangan netizen dan penggiat seni tanah air. 4. Selain Siti dan Ajai, seorang juri jemputan juga bakal diundang khas secara bergilir-gilir pada setiap minggu bagi mengisi kerusi ‘Juri Pedas’ untuk mengadili persembahan para bintang bersama-sama ahli panel juri yang lain. 5. Manakala kerusi ‘Presiden Netizen’ yang diperkenalkan buat pertama kali pada musim lalu untuk menjurikan pertandingan ‘Big Stage’ dengan kupasan sudut perspektif yang mewakili suara ramai masih lagi dikekalkan sebagai salah seorang panel juri ‘Big Stage 2022’. Pemilik kerusi ini hanya akan diumumkan sewaktu konsert pertama kelak. 6. Selain itu, khidmat Syafizawati Sharif atau lebih dikenali sebagai Cikgu Syafi sebagai ‘Guru Vokal’ dan Hanafi Rosdi sebagai ‘Koreografer’ untuk memberi bimbingan serta membantu persembahan mingguan para bintang masih dikekalkan. 7. ‘Big Stage 2022’ juga masih menerima sentuhan barisan pemuzik berpengalaman tanah air yang diketuai oleh Sharhan Syazwan atau lebih popular dengan panggilan Cha’an selaku ‘Pengarah Muzik’ untuk mengiringi persembahan secara ‘live’. 8. Selebriti versatil popular, Alif Satar dan Sherry Al Hadad masih diberi kepercayaan untuk mengendalikan pentas utama selaku ‘Hos’. Pengacara Gempak TV; Isha Norsham dilantik sebagai ‘Hos’ untuk program kapsul ‘Studio Big Stage’. Manakala personaliti ERA; Muna Bella dan Haiqal dari Thinker Studios pula digandingkan sebagai ‘Hos’ untuk program ‘Big Stage Live Plus’ yang akan disiarkan secara serentak sewaktu berlangsungnya konsert mingguan di platform digital. 9. Juara ‘Big Stage 2022’ akan membawa pulang wang tunai bernilai RM100 ribu beserta trofi sumbangan Astro. Manakala pemenang tempat kedua dan ketiga pula akan memenangi RM50 ribu dan RM25 ribu beserta trofi. Untuk pemenang tempat keempat, kelima dan keenam juga tidak akan pulang dengan tangan kosong yang mana masingmasing bakal membawa pulang RM15 ribu, RM10 ribu dan RM5 ribu beserta trofi.

Rangkaian program ‘Big Stage 2022’ akan mula bersiaran secara eksklusif menerusi saluran Astro Ria (104) serta turut boleh turut boleh distrim menerusi aplikasi Astro GO dan perkhidmatan On Demand untuk pilihan yang lebih fleksibel. Klip sedutan aktiviti perkembangan para bintang ketika membuat persiapan dan latihan menjelang konsert mingguan dapat ditonton melalui liputan kapsul harian ‘Studio Big Stage’ pada setiap hari Isnin hingga Jumaat, jam 6.00 petang bermula 31 Januari 2022. Kompilasi liputan tersebut juga boleh ditonton menerusi ‘Kompilasi Studio Big Stage’ pada setiap hari Sabtu, jam 7.00 malam bermula 5 Februari 2022.


Comments

Popular posts from this blog

Mahu dengar 'tembakannya tepat'? Saksikan "Gegar Vaganza Bunda-Petik" .

  Juri Tetap GV8,  Hetty Keos Endang atau lebih mesra dengan paggilan Bonda. kini tampil dengan  rancangan  Mahu dengar 'tembakannya tepat'. Pengalaman dimiliki penyanyi legenda dari Indonesia itu yang diberi tanggungjawab sebagai juri tetap Gegar Vaganza 8 (GV8), telah menampilkan sisi berbeza pada program nyanyian itu. Manakan tidak, gaya dan cara penyanyi yang popular dengan lagu Berdiri Bulu Romaku itu memberikan komen kepada para peserta, seringkali menambat hati penonton dan warganet. jom sma - sama kita nantikan , yang bakal ditayangkan bermula  pada 15hingga  22 Januari ini.

ALBUM SITISM DARI DATO' SRI SITI NURHALIZA

Mendekati usia 28 tahun perjalanan karier di dalam bidang seni suara, penvanvi Dato' Sri Siti Nurhaliza kini tampil dengan album solo ke-20 beriudul Sitism. Album Sitism pertama kali dilancarkan secara digital mengandungi 8 buah lagu pada 30 Jun 2023 dan lengkap 12 lagu sepenuhnya pada 8 September 2023. Album in mempunyai mana yang tersendiri bagi Siti kerana beliau dapat bekerjasama dengan penerbit, pencipta lagu dan penulis lirik lama dan baharu sebagai formula utama penerbitannya. Gabungan in telan memberikan warna tersendirt bag Sitism dan dapat memenuhi citarasa peminat Siti yang terdiri daripada pelbagai lapisan usia.   Judul Sitism dipilih daripada nama Siti Nurhaliza laitu Siti dan imbuhan 'ism' pula adalah istilah linguistik yang digunakan untuk membentuk kata nama bagi melambangkan kualiti, keadaan, ideologi atau hala tuiu album. Apabila nama Siti dan imbuhan 'ism' ini disabungkan. Sitism membentuk kata nama vane mewaki cir-cirt tertentu vane ada du dalam

KONSERT 5 RUKUN GABUNG LIMA ARTIS NASYID TERKEMUKA, KESINAMBUNGAN DARIPADA ALBUM SAHABAT SELAMANYA

  Hiburan dakwah adalah suatu pendekatan yang cukup relevan pada masa kini khususnya untuk golongan muda pada zaman ini yang banyak sekali terdedah dengan hiburan dan muzik dari barat. Ia juga satu medium untuk mendidik akhlak, menerapkan pemahaman tentang ilmu Islam, meningkatkan keimanan dan meningkatkan keinsafan manusia terhadap Allah SWT sebagai Tuhan Yang Menciptakan Alam Semesta ini. Bagi membantu melonjakkan semula kegemilangan irama nasyid agar ia kembali bernafas semula serta mampu mencetuskan fenomena seperti mana yang pernah berlaku pada awal 90-an dahulu, MAC Training Centre Sdn Bhd telah mengambil inisiatif untuk menganjurkan KONSERT 5 RUKUN yang bakal diadakan di ZEPP, KUALA LUMPUR pada 15 September , bermula 8.30 malam. Bakal berlangsung selama dua jam, konsert ini juga turut mengangkat lima karektor utama yang diraikan di dalam sejarah industri nasyid Malaysia iaitu Rabbani, Hijjaz, Inteam, Mestica dan Daqmie @ Azmi Manap.  Ia juga sebagai satu kesinam