Skip to main content

MADAM KEMBALI RANCAK DENGAN ‘NONA’



 Band rock pertama Rocketfuel Entertainment, MADAM, yang dianggotai empat pemuzik muda penuh bakat, Putera (vokalis), Azuan (pemain bass), Herman (pemain dram) dan Fadhil (gitaris) kembali merancakkan persada industri muzik tempatan dengan kelahiran single terbaharu mereka berjudul ‘Nona’. Istimewanya pada kali ini, lagu tersebut dihasilkan sepenuhnya oleh mereka sendiri.

“Buat pertama kalinya, MADAM muncul dengan single cetusan ilham kami sendiri tanpa penglibatan mana-mana komposer luar. 

“Saya sendiri yang menulis lirik Nona manakala melodinya pula disempurnakan oleh kami berempat” jelas Putera.

Single terakhir MADAM berjudul Kekasihku telah diriliskan hampir setahun yang lepas, setelah itu band tersebut agak sepi tanpa kehadiran single baharu.

“Selepas muncul dengan tiga single hasil ciptaan komposer lain sebelum ini, kami berbincang dengan pihak Rocketfuel untuk menghasilkan karya sendiri, dan setelah beberapa kali perbincangan dilakukan serta beberapa lagu dicadangkan, barulah proses rakaman Nona dapat dimulakan. 

“Memandangkan ini pertama kali kami menghasilkan sebuah lagu secara langsung dari awal sehingga akhir, sedikit masa diperlukan untuk memastikan karya yang kami ciptakan adalah memuaskan dan sesuai dengan selera pasaran masa kini,” kata Azuan.

Lagu berjudul Nona ini menceritakan tentang sebuah kisah bagaimana seorang lelaki yang bertemu dengan seorang wanita lalu jatuh cinta dengan keindahan paras dan peribadi wanita itu. 

Nona yang merupakan panggilan buat gadis-gadis yang belum berkahwin merupakan lagu tentang cinta yang ingin dibawa ke akhir hayat,” terang Herman.

Masih mengekalkan genre rock yang merupakan ‘trademark’ MADAM, namun menariknya lagu Nona ini, ia diberikan kelainan dengan suntikan elemen muzik nusantara atau ‘Kemelayuan’ dalam paduan moden yang lebih rancak. 

“Kami sengaja membawa ‘mood’ yang lebih gembira dalam lagu ini berbanding sebelumnya, kerana single-single kami terdahulu hadir dengan nada yang sedih, dan dengan terlahirnya Nona, ia menanda kematangan MADAM dalam membawa muzik rock yang pelbagai.

“Hampir sebulan tempoh yang diperuntukkan untuk menyiapkan Nona. Proses rakaman memakan masa selama tiga hari saja, manakala proses pengubahsuaian serta mixing mengambil masa yang lama demi mencari dan membentuk muzik mengikut citarasa kami,” tambah Fadhil.

Video muzik (MV) MADAM pada kali ini keluar dari imej kebiasaan mereka sebelumnya, dengan menampilkan sesuatu yang baharu, tema estetika Jepun dipilih dengan menggambarkan Nona sebagai seorang gadis geisha.

MADAM yang bermaksud ‘Men of Another Day Another Music’ semakin berkembang secara muzikal sebagai sebuah band rock dengan menampilkan pendekatan tersendiri.

“Banyak perubahan yang kami rasakan sejak awal kemunculan hingga sekarang. Kini, kami lebih terbuka untuk menerima genre muzik lain, dan dengan munculnya Nona, kelainan yang kami terapkan adalah dari segi pemilihan bunyi, instrumen dan elemen,” ujar Putera.

Kata Encik Erick Yew, selaku Ketua Label dan Penerbitan Rocketfuel Entertainment, “Sejak kemunculan MADAM dengan single pertamanya, kami lihat band ini semakin berekembang dan mula mengukuhkan tapaknya di industri muzik Malaysia.

“Syabas saya ucapkan buat mereka dan semoga single Nona hasil ciptaan mereka sepenuhnya ini menguatkan lagi pengaruh MADAM terhadap penggemar muzik rock tempatan.

Akhiri Putera, “Setelah jurang masa yang agak lama dengan single sebelum ini, MADAM berharapan agar single Nona dapat mengubati rindu buat peminat dan mendapat tempat di hati pendengar, bukan sahaja peminat bahkan pendengar baru yang belum mengenali MADAM seterusnya menaikkan lagi nilai muat turun dan jumlah tontonan.

“Semoga karya seperti ini diharapkan mampu mengukuhkan lagi kedudukan MADAM dalam memeriahkan industri muzik tanah air.

Lagu ‘Nona’ boleh dimuat turun di iTunes dan boleh juga dijadikan sebagai nada dering panggilan menerusi ke semua syarikat telekomunikasi tempatan serta boleh didengar dan nikmati pada bila-bila masa melalui aplikasi penstriman atas talian seperti Apple Music, Spotify, Joox, YouTube Music, KKBox dan Deezer.

Manakala MV single ini pula boleh ditonton secara eksklusif di saluran YouTube Rocketfuel Network.


Comments

Popular posts from this blog

Mahu dengar 'tembakannya tepat'? Saksikan "Gegar Vaganza Bunda-Petik" .

  Juri Tetap GV8,  Hetty Keos Endang atau lebih mesra dengan paggilan Bonda. kini tampil dengan  rancangan  Mahu dengar 'tembakannya tepat'. Pengalaman dimiliki penyanyi legenda dari Indonesia itu yang diberi tanggungjawab sebagai juri tetap Gegar Vaganza 8 (GV8), telah menampilkan sisi berbeza pada program nyanyian itu. Manakan tidak, gaya dan cara penyanyi yang popular dengan lagu Berdiri Bulu Romaku itu memberikan komen kepada para peserta, seringkali menambat hati penonton dan warganet. jom sma - sama kita nantikan , yang bakal ditayangkan bermula  pada 15hingga  22 Januari ini.

ALBUM SITISM DARI DATO' SRI SITI NURHALIZA

Mendekati usia 28 tahun perjalanan karier di dalam bidang seni suara, penvanvi Dato' Sri Siti Nurhaliza kini tampil dengan album solo ke-20 beriudul Sitism. Album Sitism pertama kali dilancarkan secara digital mengandungi 8 buah lagu pada 30 Jun 2023 dan lengkap 12 lagu sepenuhnya pada 8 September 2023. Album in mempunyai mana yang tersendiri bagi Siti kerana beliau dapat bekerjasama dengan penerbit, pencipta lagu dan penulis lirik lama dan baharu sebagai formula utama penerbitannya. Gabungan in telan memberikan warna tersendirt bag Sitism dan dapat memenuhi citarasa peminat Siti yang terdiri daripada pelbagai lapisan usia.   Judul Sitism dipilih daripada nama Siti Nurhaliza laitu Siti dan imbuhan 'ism' pula adalah istilah linguistik yang digunakan untuk membentuk kata nama bagi melambangkan kualiti, keadaan, ideologi atau hala tuiu album. Apabila nama Siti dan imbuhan 'ism' ini disabungkan. Sitism membentuk kata nama vane mewaki cir-cirt tertentu vane ada du dalam

KONSERT 5 RUKUN GABUNG LIMA ARTIS NASYID TERKEMUKA, KESINAMBUNGAN DARIPADA ALBUM SAHABAT SELAMANYA

  Hiburan dakwah adalah suatu pendekatan yang cukup relevan pada masa kini khususnya untuk golongan muda pada zaman ini yang banyak sekali terdedah dengan hiburan dan muzik dari barat. Ia juga satu medium untuk mendidik akhlak, menerapkan pemahaman tentang ilmu Islam, meningkatkan keimanan dan meningkatkan keinsafan manusia terhadap Allah SWT sebagai Tuhan Yang Menciptakan Alam Semesta ini. Bagi membantu melonjakkan semula kegemilangan irama nasyid agar ia kembali bernafas semula serta mampu mencetuskan fenomena seperti mana yang pernah berlaku pada awal 90-an dahulu, MAC Training Centre Sdn Bhd telah mengambil inisiatif untuk menganjurkan KONSERT 5 RUKUN yang bakal diadakan di ZEPP, KUALA LUMPUR pada 15 September , bermula 8.30 malam. Bakal berlangsung selama dua jam, konsert ini juga turut mengangkat lima karektor utama yang diraikan di dalam sejarah industri nasyid Malaysia iaitu Rabbani, Hijjaz, Inteam, Mestica dan Daqmie @ Azmi Manap.  Ia juga sebagai satu kesinam