Skip to main content

RAMLAH RAM TAMPIL DENGAN AKU UBATINYA LAGI



 Nama komposer Ajai bukanlah satu nama yang perlu diperkenalkan lagi, apatah lagi komposer tersohor ini memiliki hampir seribu lagu ciptaan beliau dan lebih 100 daripadanya menjadi hits dan dinyanyikan oleh ramai artis-artis popular seperti Datuk Seri Siti Nurhaliza, Misha Omar, Hafiz Suip, Datin Alyah dan ramai lagi termasuk lagu ‘Aku Cinta Aku Rindu’ nyanyian bersama beliau dan Nurul Wahab yang pernah dinobatkan sebagai lagu terbaik di Anugerah Industri Muzik (AIM).

Begitu juga Ramlah Ram, penyanyi senior yang dikategorikan sebagai ‘legend’ ini. Selain memiliki rekod penjualan album terbanyak (500 ribu unit yang diiktiraf oleh Malaysia Book of Records menerusi album ‘Kau Kunci Cintaku Dalam Hatimu’), pemenang Anugerah Juara Lagu 1988 dan Penyanyi Wanita Popular edisi 1988 & 1989 ABPBH ini juga pernah merangkul gelaran ‘Golden Voice’ di ASEAN Golden Vocalist Festival yang berlangsung di Vietnam pada tahun 1996. 



Malah pencetus irama dangdut sehingga irama tersebut menguasai pasaran muzik tanah air bermula pada tahun 1994 itu kekal relevan walaupun selepas alaf baru dengan kemenangan lagu ‘Ketentuan’ sebagai Lagu Terbaik di Hits 1 pada tahun 2008 sehinggalah fenomena lagu ‘Sesaat Kau Datang’ kolaborasi beliau bersama Sleeq pada tahun 2011 sehingga mempopularkan duo dari Singapura ini di Malaysia. Begitu juga gandingan beliau bersama Caprice menerusi lagu ‘5 Minit’ berjaya mempopularkan rappers muda ini di arena muzik mainstream. Dengar ertikata lain, beliau masih kekal relevan sehingga kini. 

Jadi, bila dua nama besar ini bergabung dan bekerjasama untuk menghasilkan sebuah naskah terbaru, sudah tentu ianya amat dinantikan oleh para peminat muzik tanahair. 

Walaupun mengenali Ajai yang ketika itu masih bersama kumpulan Exists ketika bernaung di bawah syarikat rakaman BMG Music, sehinggalah pada masa Ajai sudah dikenali sebagai komposer, Ramlah tidak pernah berkesempatan untuk merakamkan lagu ciptaan Ajai untuk dimuatkan dalam album-album beliau sebelum ini.

Akhirnya di tahun 2020 telah menyaksikan bagaimana bermulanya projek khas Ajai bersama Inisiatif Seni Kreatif untuk menerbitkan sebuah single terbaru yang berkonsepkan pop balada untuk Ramlah berjudul ‘Aku Ubatinya Lagi’.

Lagu ini merupakan ciptaan penuh Ajai dan telah dirakamkan di Studio Wake The Baby Records sehari sebelum pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 1.0, iaitu pada awal Mac 2020 yang lalu.

Malah lagu ini juga telah disempurnakan susunan muziknya oleh komposer Sharon Paul yang pernah menghasilkan antara lagu popular seperti ‘Gundah’ nyanyian Ernie Zakri, ‘Terlalu Memuja’ nyanyian Wany Hasrita dan ‘Sampai Bila’ nyanyian Misha Omar. 

 

Manakala, proses mastering nya pula dilakukan di Bechmark Studio, Australia oleh Don Bartley, seorang jurutera bunyi yang banyak terlibat dalam pembikinan album artis-artis antarabangsa antaranya untuk album kumpulan ABBA dan Scorpion.

Menyentuh mengenai pengalaman pertama kali bekerjasama dengan Ajai, Ramlah memberitahu, “Ajai sangat teliti ketika menghasilkan lagu ini. Dia buat dengan bersungguhsungguh, tidak hanya sekadar ‘asal siap saja’ dan saya sangat berpuas hati dengan hasil kerja beliau yang dibuat kali pertama untuk saya ini”.

“Saya juga bersyukur segalanya dipermudahkan dan akhirnya lagu ini dapat disiapkan sepenuhnya, cuma dengan pelaksanaan PKP yang masih berlangsung hingga sekarang, sedikit sebanyak membataskan persiapan kami untuk memperdengarkan lagu lebih awal ini kepada peminat.”

“Memandangkan saya juga tampil dengan lagu ‘Masar Cinta’ pada penghujung tahun 2019 dan juga lagu raya terbaru berjudul ‘Kemenangan’ pada April lalu, sebagai strategi pemasaran, kami membuat keputusan untuk melancarkan lagu ‘Aku Ubatinya Lagi’ pada bulan Jun tahun ini.” ujar ketika ditanya mengapa lagu ini tidak dikeluarkan pada tahun lalu. 

Untuk tujuan itu, muzik video rasmi lagu ‘Aku Ubatinya Lagi’ akan dilancarkan pada 25 Jun ini jam 5.00 petang di channel Youtube Universal Music Malaysia yang bertindak selaku pengedar dan pemegang hakcipta lagu ini. 

Ramlah juga memberitahu yang beliau masih bernaung di bawah syarikat RRG Entertainment yang akan menguruskan semua jadual dan rangka promosi single terbarunya ini. 

“Saya masih bersama RRG Entertainment dan lagu ini sebenarnya adalah satu projek khas saya bersama Ajai, Universal Music dan Inisiatif Seni Kreatif. InsyaAllah, selepas ini akan ada single saya yang lain pula bersama RRG.” kata Ramlah Ram mengakhiri perbualan. 

 

Comments

Popular posts from this blog

Mahu dengar 'tembakannya tepat'? Saksikan "Gegar Vaganza Bunda-Petik" .

  Juri Tetap GV8,  Hetty Keos Endang atau lebih mesra dengan paggilan Bonda. kini tampil dengan  rancangan  Mahu dengar 'tembakannya tepat'. Pengalaman dimiliki penyanyi legenda dari Indonesia itu yang diberi tanggungjawab sebagai juri tetap Gegar Vaganza 8 (GV8), telah menampilkan sisi berbeza pada program nyanyian itu. Manakan tidak, gaya dan cara penyanyi yang popular dengan lagu Berdiri Bulu Romaku itu memberikan komen kepada para peserta, seringkali menambat hati penonton dan warganet. jom sma - sama kita nantikan , yang bakal ditayangkan bermula  pada 15hingga  22 Januari ini.

ALBUM SITISM DARI DATO' SRI SITI NURHALIZA

Mendekati usia 28 tahun perjalanan karier di dalam bidang seni suara, penvanvi Dato' Sri Siti Nurhaliza kini tampil dengan album solo ke-20 beriudul Sitism. Album Sitism pertama kali dilancarkan secara digital mengandungi 8 buah lagu pada 30 Jun 2023 dan lengkap 12 lagu sepenuhnya pada 8 September 2023. Album in mempunyai mana yang tersendiri bagi Siti kerana beliau dapat bekerjasama dengan penerbit, pencipta lagu dan penulis lirik lama dan baharu sebagai formula utama penerbitannya. Gabungan in telan memberikan warna tersendirt bag Sitism dan dapat memenuhi citarasa peminat Siti yang terdiri daripada pelbagai lapisan usia.   Judul Sitism dipilih daripada nama Siti Nurhaliza laitu Siti dan imbuhan 'ism' pula adalah istilah linguistik yang digunakan untuk membentuk kata nama bagi melambangkan kualiti, keadaan, ideologi atau hala tuiu album. Apabila nama Siti dan imbuhan 'ism' ini disabungkan. Sitism membentuk kata nama vane mewaki cir-cirt tertentu vane ada du dalam

KONSERT 5 RUKUN GABUNG LIMA ARTIS NASYID TERKEMUKA, KESINAMBUNGAN DARIPADA ALBUM SAHABAT SELAMANYA

  Hiburan dakwah adalah suatu pendekatan yang cukup relevan pada masa kini khususnya untuk golongan muda pada zaman ini yang banyak sekali terdedah dengan hiburan dan muzik dari barat. Ia juga satu medium untuk mendidik akhlak, menerapkan pemahaman tentang ilmu Islam, meningkatkan keimanan dan meningkatkan keinsafan manusia terhadap Allah SWT sebagai Tuhan Yang Menciptakan Alam Semesta ini. Bagi membantu melonjakkan semula kegemilangan irama nasyid agar ia kembali bernafas semula serta mampu mencetuskan fenomena seperti mana yang pernah berlaku pada awal 90-an dahulu, MAC Training Centre Sdn Bhd telah mengambil inisiatif untuk menganjurkan KONSERT 5 RUKUN yang bakal diadakan di ZEPP, KUALA LUMPUR pada 15 September , bermula 8.30 malam. Bakal berlangsung selama dua jam, konsert ini juga turut mengangkat lima karektor utama yang diraikan di dalam sejarah industri nasyid Malaysia iaitu Rabbani, Hijjaz, Inteam, Mestica dan Daqmie @ Azmi Manap.  Ia juga sebagai satu kesinam