Skip to main content

Dr Hafiz Zainal tunjuk bakat tulis lirik dalam lagu Tak Kira

 


Pembabitannya pada program realiti Big Stage musim ketiga tahun lalu membuka ruang buat penyanyi Dr Hafiz Zainal untuk lebih dikenali. Malah, menerusi program itu dia berjaya mengumpul peminat tersendiri.

 

Biarpun tidak bergelar finalis, Dr Hafiz, 29, atau nama sebenarnya Muhammad Hafiz Zainal tetap mampu berbangga dengan apa dicapai. Apatah lagi selepas program itu dia muncul dengan beberapa single di bawah syarikat Rhythm & Rhyme Entertainment, milik pasangan suami isteri juga penyanyi, Akim Ahmad dan Stacy.

 

Terbaharu, Dr Hafiz muncul dengan single keenam berjudul Tak Kira yang sudah dilancarkan serentak dengan video muzik sejak 15 Oktober lalu di saluran YouTube Rhythm and Rhyme Entertainment.

 

Menariknya, menerusi lagu ciptaan Bunga Cantik itu, Dr Hafiz diberi peluang untuk menjadi penulis lirik bersama Bunga Cantik dan Hang Nadim.

 

Bagi Dr Hafiz, itu adalah percubaan dan pengalaman pertama terbabit dalam bidang penulisan lirik sekali gus menjadikan ia satu lagi pencapaian dalam kerjaya seni yang dibina.

 

“Sejujurnya, saya teruja dan dalam masa sama gementar. Apatah lagi ini adalah lagu pertama saya terbabit dalam penulisan lirik lagu. Istimewanya, menerusi single keenam ini baru saya berani mencuba. Terima kasih kepada Akim dan Stacy kerana memberi kepercayaan untuk saya menjadi penulis lirik bersama mereka,” katanya.

 

Menurut Dr Hafiz, lirik lagu Tak Kira itu adalah berdasarkan pengalaman dan kisah percintaan yang pernah dilalui biarpun kandas di tengah jalan.

 

Malah, Dr Hafiz menyifatkan lagu bergenre pop balada itu bukanlah lagu yang meratap kesedihan, tapi lebih kepada sudah bersedia bercinta semula atau dalam erti kata lain ‘move on’.

 

“Sebelum masuk program Big Stage saya bercinta dengan seseorang. Namun, beberapa bulan selepas menyertai program itu, kami putus cinta. Hubungan saya dengan wanita itu hanya bertahan hampir setahun. Diakui memang kecewa.

 

“Disebabkan itu, saya mengambil keputusan untuk memberi fokus kepada kerjaya doktor gigi dengan membuka klinik gigi sendiri. Kebetulan ketika itu pun aktiviti seni dan hiburan tidak dibenarkan. Jadi, saya ada alasan kukuh kenapa membuat keputusan itu.

 

“Nak dijadikan cerita, saya pula selalu lepak dengan Akim dan Stacy. Sedikit sebanyak mereka memang tahu cerita dan apa saya lalui. Disebabkan itu, ketika lagu ini dihasilkan, mereka terus minta saya tulis lirik supaya ‘feel’ lebih terasa. Saya pun cuba dan alhamdulillah berjaya menghasilkan lirik pertama,” katanya.

 

Pun begitu, menurut Dr Hafiz sebagai orang baru yang berjinak-jinak dalam bidang itu, dia tetap menerima teguran dan tunjuk ajar daripada Akim dan Stacy.

 

“Lirik lagu Tak Kira ini saya tulis dulu berdasarkan jalan cerita yang saya ingin sampaikan. Apabila sudah siap, Akim dan Stacy kemas dan cantikkan lagi penggunaan perkataan dan ayat.

 

“Diakui ia lebih mudah sebenarnya, sebab jalan cerita saya. Secara tidak langsung mengembalikan semula memori dan kenangan yang pernah dilalui. Itu yang lebih mudah. Jadi, saya berharap peminat dan pencinta muzik tanah air dapat menerima karya ini,” katanya.

 

Berkongsi lanjut mengenai lagu Tak Kira, Dr Hafiz berkata buah tangan terbaharunya itu adalah jiwa sebenarnya.

 

“Sebelum ini kebanyakan single saya susunan muzik adalah ‘influence’ band. Tapi, untuk lagu Tak Kira ini ia lebih lembut dan memang bunyi balada. Muzik lagu ini adalah jiwa saya. Saya harap orang dapat rasakan apa yang saya sampaikan,” katanya.

 

Dalam masa sama, Dr Hafiz menyifatkan lagu itu memberi satu perasaan baru untuknya lebih bersemangat dalam mencari cinta.

 

“Ini masa saya untuk mencari cinta baru. Apatah lagi dalam lagu ini saya meletakkan diri rindu nak bercinta semula. Lagi pula saya sudah 29 tahun. Orang lain semua sudah ada kekasih dan pasangan hidup.

 

“Sekarang hati sudah terubat dan bersedia nak kembali bercinta. Buat apa nak terus bersedih. Jadi saya kena mulakan semula. Sebab itu saya nak kongsi dalam lagu ini. Saya mahu penyampaian lebih jujur.

 

“Andai kata bekas kekasih mendengar lagu ini, dia takkan faham dan tahu ini kisah kami. Sebab ini bukan lagu sedih putus cinta, tapi lebih kepada ‘feel’ sudah ‘move on’ dan sepertinya sudah ada kekasih baru,” katanya.

 

Dr Hafiz juga mengakui, lagu Tak Kira ini turut menceritakan pengalamannya ketika menaruh hati dengan kawan baik.

 

“Lirik lagu ini pun turut menceritakan pengalaman saya dengan seorang kawan baik. Kiranya kawan baik saya itu adalah ‘crush’ saya. Apabila kami berjumpa semula, cinta itu kembali berputik. Tapi sebenarnya tak boleh, kerana akhirnya sesuai berkawan saja.

 

“Kiranya, menerusi lagu ini saya kena ‘move on’ untuk dua perhubungan sebelum ini. ‘Move on’ dengan dengan kawan dan cinta selepas Big Stage. Harapnya selepas ini, saya dapat menemui orang lain,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

Mahu dengar 'tembakannya tepat'? Saksikan "Gegar Vaganza Bunda-Petik" .

  Juri Tetap GV8,  Hetty Keos Endang atau lebih mesra dengan paggilan Bonda. kini tampil dengan  rancangan  Mahu dengar 'tembakannya tepat'. Pengalaman dimiliki penyanyi legenda dari Indonesia itu yang diberi tanggungjawab sebagai juri tetap Gegar Vaganza 8 (GV8), telah menampilkan sisi berbeza pada program nyanyian itu. Manakan tidak, gaya dan cara penyanyi yang popular dengan lagu Berdiri Bulu Romaku itu memberikan komen kepada para peserta, seringkali menambat hati penonton dan warganet. jom sma - sama kita nantikan , yang bakal ditayangkan bermula  pada 15hingga  22 Januari ini.

ALBUM SITISM DARI DATO' SRI SITI NURHALIZA

Mendekati usia 28 tahun perjalanan karier di dalam bidang seni suara, penvanvi Dato' Sri Siti Nurhaliza kini tampil dengan album solo ke-20 beriudul Sitism. Album Sitism pertama kali dilancarkan secara digital mengandungi 8 buah lagu pada 30 Jun 2023 dan lengkap 12 lagu sepenuhnya pada 8 September 2023. Album in mempunyai mana yang tersendiri bagi Siti kerana beliau dapat bekerjasama dengan penerbit, pencipta lagu dan penulis lirik lama dan baharu sebagai formula utama penerbitannya. Gabungan in telan memberikan warna tersendirt bag Sitism dan dapat memenuhi citarasa peminat Siti yang terdiri daripada pelbagai lapisan usia.   Judul Sitism dipilih daripada nama Siti Nurhaliza laitu Siti dan imbuhan 'ism' pula adalah istilah linguistik yang digunakan untuk membentuk kata nama bagi melambangkan kualiti, keadaan, ideologi atau hala tuiu album. Apabila nama Siti dan imbuhan 'ism' ini disabungkan. Sitism membentuk kata nama vane mewaki cir-cirt tertentu vane ada du dalam

KONSERT 5 RUKUN GABUNG LIMA ARTIS NASYID TERKEMUKA, KESINAMBUNGAN DARIPADA ALBUM SAHABAT SELAMANYA

  Hiburan dakwah adalah suatu pendekatan yang cukup relevan pada masa kini khususnya untuk golongan muda pada zaman ini yang banyak sekali terdedah dengan hiburan dan muzik dari barat. Ia juga satu medium untuk mendidik akhlak, menerapkan pemahaman tentang ilmu Islam, meningkatkan keimanan dan meningkatkan keinsafan manusia terhadap Allah SWT sebagai Tuhan Yang Menciptakan Alam Semesta ini. Bagi membantu melonjakkan semula kegemilangan irama nasyid agar ia kembali bernafas semula serta mampu mencetuskan fenomena seperti mana yang pernah berlaku pada awal 90-an dahulu, MAC Training Centre Sdn Bhd telah mengambil inisiatif untuk menganjurkan KONSERT 5 RUKUN yang bakal diadakan di ZEPP, KUALA LUMPUR pada 15 September , bermula 8.30 malam. Bakal berlangsung selama dua jam, konsert ini juga turut mengangkat lima karektor utama yang diraikan di dalam sejarah industri nasyid Malaysia iaitu Rabbani, Hijjaz, Inteam, Mestica dan Daqmie @ Azmi Manap.  Ia juga sebagai satu kesinam