Skip to main content

ARTIS ROCKETFUEL SEMARAKKAN AIDILFITRI DENGAN ‘RAYA KITA RAYA’



 Bulan Ramadan yang bakal tiba pasti membawa seribu satu pembaharuan buat kita semua, Rocketfuel Entertainment dengan bangganya menghimpunkan hampir kesemua artis naungannya dalam sebuah single Raya istimewa berjudul ‘Raya Kita Raya’ ciptaan komposer-komposer terkenal seperti Amy Bong, Lan Todak, Mat Semat dan Haqfie.

Single Raya ini menampilkan barisan artis popular tanah air seperti Syamel, Sufi Rashid, Ara Johari, Amira Othman, Yuka Kharisma, Dafi, Irfan Haris, Masya Masyitah, Timah, Hady Mirza, Idris Brown, Syazwan Shuhaimi dan ramai lagi.

“Demi memeriahkan bulan suci Ramadan yang bakal tiba tidak lama lagi dan sambutan Aidilfitri di penghujungnya, kami artis-artis Rocketfuel sepakat bergabung secara kolektif untuk menyumbangkan suara kami dalam sebuah single Raya yang istimewa.

“Berbezanya pada kali ini, single ini dicipta bagi meraikan sambutan Hari Raya yang kita rindui bersama-sama mereka yang tersayang. Jika pada tahun lepas kita beraya secara berjauhan dan hanya melalui panggilan zoom, kali ini kita mungkin dapat bersua dengan mereka yang sudah lama kita tidak temui,” kongsi Irfan.

Walaupun kebanyakkan artis Rocketfuel sibuk dengan perjalanan seni masing-masing setelah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dimansuhkan, mereka masih berkesempatan berkumpul untuk merakamkan single Raya Kita Raya ini.

“Jika dahulu, segala aktiviti seni terpaksa dihentikan kerana pandemik COVID-19 yang melanda dunia, kini dalam keadaan norma baharu, semuanya kembali aktif dan beransur-ansur secara perlahan.

“Dan sebagai meraikan bulan puasa pada tahun ini, Rocketfuel tampil memeriahkan bulan yang mulia ini dengan buah tangannya yang terbaharu,” jelas Sufi.

Proses rakaman yang dijalankan secara berperingkat bagi setiap artis mengambil masa hampir sebulan untuk dilaksanakan termasuk proses suntingan and pengubahsuaian.

“Setiap dari kami melakukan proses rakaman secara berasingan dan kemudiannya dicantumkan menjadi satu oleh komposer yang bertanggungjawab.

“Saya mengambil masa kurang dari 1 jam untuk merakamkan bahagian saya dan beberapa artis lain dalam kumpulan kecil bagi bahagian korusnya pula,” ujar Yuka.

Setelah hampir 2 tahun negara beraya di dalam fasa pandemik, bagi tahun 2022, era endemik mengambil tempat sekaligus membolehkan pergerakan merentas daerah dan ke negeri-negeri lain.

“Lagu Raya Kita Raya ini menceritakan tentang betapa meriahnya Raya pada kali ini setelah hampir 2 tahun tidak dapat pulang ke kampung halaman. Setelah hampir keseluruhan rakyat Malaysia menerima vaksin dan sentiasa menjaga SOP, kita sudah bersedia untuk menjalani kehidupan seperti biasa namun kesihatan, peraturan dan langkah berjaga-jaga tetap diambil,” kata Dafi.

Sebagaimana lazimnya sesebuah lagu Raya, melodi yang ditonjolkan ada elemen nostalgia yang sentiasa menjadi pilihan komposer, selain susunan muziknya yang kaya dengan bunyi-bunyian tradisional yang disulam dengan instrumen moden menambah lagi dinamik keraian sesebuah perayaan.

Kongsi Syamel, “Ramadan kali ini sangat istimewa buat saya dan Ernie kerana kehadiran puteri sulung kami, Nur Khawla Soleha yang berusia hampir 2 bulan. Mungkin pada bulan puasa ini saya akan mengurangkan aktiviti seni dalam lebih fokus terhadap ibadah selain meluangkan masa bersama keluarga.

Sebuah video muzik (MV) istimewa juga turut dilancarkan dengan menampilkan hampir kesemua artis Rocketfuel dalam suasana yang cukup kecoh namun meriah ibarat persiapan menjelang Raya nanti. 

Ketua Label & Penerbitan Rocketfuel Entertainment, En. Erick Yew berkongsi, “Setiap tahun, Rocketfuel turut memeriahkan bulan Ramadan dan sambutan Aidilfitri dengan lagu Rayanya yang menarik.

“Semoga pendengar semua terhibur dan mendapat semangat baharu menjelang hari yang berbahagia nanti.

Kongsi Hady mewakili keluarga besar Rocketfuel: “Terimalah buah tangan indah dari kami ini semua, semoga kita semua dapat menyambut bulan puasa dengan amalan-amalan yang lebih mendekatkan diri dengan Tuhan.

“Saya juga berharap pendengar dapat berhibur dengan lagu Raya Kita Raya ini dan jalinkanlah ukhwah sesama kita dan tidak sabar rasanya untuk pergi ke rumah terbuka bertemu sanak-saudara dan sahabat-handai!

Lagu ‘Raya Kita Raya’ boleh dimuat turun di iTunes dan boleh juga dijadikan sebagai nada dering panggilan menerusi ke semua syarikat telekomunikasi tempatan serta boleh didengar dan nikmati pada bila-bila masa melalui aplikasi penstriman atas talian seperti Joox, KKBox, Spotify, Deezer, Apple Music dan juga YouTube Music.

Manakala MV single ini boleh ditonton secara eksklusif di saluran YouTube Rocketfuel Network.


Comments

Popular posts from this blog

Mahu dengar 'tembakannya tepat'? Saksikan "Gegar Vaganza Bunda-Petik" .

  Juri Tetap GV8,  Hetty Keos Endang atau lebih mesra dengan paggilan Bonda. kini tampil dengan  rancangan  Mahu dengar 'tembakannya tepat'. Pengalaman dimiliki penyanyi legenda dari Indonesia itu yang diberi tanggungjawab sebagai juri tetap Gegar Vaganza 8 (GV8), telah menampilkan sisi berbeza pada program nyanyian itu. Manakan tidak, gaya dan cara penyanyi yang popular dengan lagu Berdiri Bulu Romaku itu memberikan komen kepada para peserta, seringkali menambat hati penonton dan warganet. jom sma - sama kita nantikan , yang bakal ditayangkan bermula  pada 15hingga  22 Januari ini.

ALBUM SITISM DARI DATO' SRI SITI NURHALIZA

Mendekati usia 28 tahun perjalanan karier di dalam bidang seni suara, penvanvi Dato' Sri Siti Nurhaliza kini tampil dengan album solo ke-20 beriudul Sitism. Album Sitism pertama kali dilancarkan secara digital mengandungi 8 buah lagu pada 30 Jun 2023 dan lengkap 12 lagu sepenuhnya pada 8 September 2023. Album in mempunyai mana yang tersendiri bagi Siti kerana beliau dapat bekerjasama dengan penerbit, pencipta lagu dan penulis lirik lama dan baharu sebagai formula utama penerbitannya. Gabungan in telan memberikan warna tersendirt bag Sitism dan dapat memenuhi citarasa peminat Siti yang terdiri daripada pelbagai lapisan usia.   Judul Sitism dipilih daripada nama Siti Nurhaliza laitu Siti dan imbuhan 'ism' pula adalah istilah linguistik yang digunakan untuk membentuk kata nama bagi melambangkan kualiti, keadaan, ideologi atau hala tuiu album. Apabila nama Siti dan imbuhan 'ism' ini disabungkan. Sitism membentuk kata nama vane mewaki cir-cirt tertentu vane ada du dalam

KONSERT 5 RUKUN GABUNG LIMA ARTIS NASYID TERKEMUKA, KESINAMBUNGAN DARIPADA ALBUM SAHABAT SELAMANYA

  Hiburan dakwah adalah suatu pendekatan yang cukup relevan pada masa kini khususnya untuk golongan muda pada zaman ini yang banyak sekali terdedah dengan hiburan dan muzik dari barat. Ia juga satu medium untuk mendidik akhlak, menerapkan pemahaman tentang ilmu Islam, meningkatkan keimanan dan meningkatkan keinsafan manusia terhadap Allah SWT sebagai Tuhan Yang Menciptakan Alam Semesta ini. Bagi membantu melonjakkan semula kegemilangan irama nasyid agar ia kembali bernafas semula serta mampu mencetuskan fenomena seperti mana yang pernah berlaku pada awal 90-an dahulu, MAC Training Centre Sdn Bhd telah mengambil inisiatif untuk menganjurkan KONSERT 5 RUKUN yang bakal diadakan di ZEPP, KUALA LUMPUR pada 15 September , bermula 8.30 malam. Bakal berlangsung selama dua jam, konsert ini juga turut mengangkat lima karektor utama yang diraikan di dalam sejarah industri nasyid Malaysia iaitu Rabbani, Hijjaz, Inteam, Mestica dan Daqmie @ Azmi Manap.  Ia juga sebagai satu kesinam