Skip to main content

KLASIK PILIHAN ERNIE ZAKRI MENERUSI ‘ZAPIN LEBARAN’



 Walaupun baharu sahaja bergelar ibu kepada puteri comel, Nur Khawla Soleha Binti Syameel Aqmal, penyanyi wanita bersuara emas tanah air, Ernie Zakri hadir dengan single Raya solo berjudul ‘Zapin Lebaran’, hasil ciptaannya sendiri dengan penyanyi-penggubah lagu berbakat, Yuka Kharisma, dan diterbitkan oleh label hiburan Rocketfuel Entertainment.

“Alhamdulillah, perasaan gembira itu tidak dapat saya gambarkan dengan kata-kata apabila menimang cahaya mata pertama, saya juga turut merasa sedikit gementar kerana tidak sabar hendak membesarkan puteri sulung kami. 

“Walaupun sekarang saya sedang fokus dengan anak, namun naluri seni saya terpanggil untuk merakamkan lagu Raya baharu pada tahun ini,” kata pemenang vokal terbaik AJL ke-32 dan 35.

Menurut Ernie, ini merupakan single Raya solonya yang pertama kerana sebelum ini beliau belum berkesempatan berbuat demikian. 

“Sudah lama saya idamkan hendak merakamkan lagu Raya sendiri, lalu saya mempelawa rakan pemuzik, Yuka Kharisma untuk turut serta dalam penghasilannya. 

“Kami mengambil masa selama beberapa hari sahaja untuk mencipta lirik dan melodinya, manakala proses rakamannya pula dilakukan di rumah saya ketika masih lagi berpantang,” kongsi Ernie.

Zapin Lebaran mengangkat martabat irama tradisional Melayu asli berentak zapin yang diperindahkan lagi melalui alunan petikan instrumen gambus yang menggamit nostalgia Raya zaman dahulu kala.

Jelas Ernie: “Saya terinspirasi menciptakan lagu ini kerana pandemik COVID-19 yang melanda kita semua, hampir 2 tahun kita diduga dan 2 tahun jugalah kita tidak dapat beraya bersama keluarga tercinta dan rakan taulan.

Zapin Lebaran bermaksud sambutan meraikan hari kemenangan kita sebagai umat Islam, bukan sahaja dari menahan lapar dan dahaga, tetapi juga ujian dari yang Maha Kuasa. Mungkin ada sinar harapan pada tahun ini apabila dapat merasa kembali suasana Raya setelah beberapa tahun tidak dapat menjenguk keluarga yang berada jauh di kampung halaman.

Video muzik single ini masih lagi dalam perancangan dengan konsep Raya yang tidak keterlaluan namun masih dalam suasana keraian.

Encik Erick Yew, Ketua Label & Penerbitan Rocketfuel Entertainment berkata, “Komitmen yang ditunjukkan Ernie sebagai penyanyi wajar dijadikan contoh, tempoh berpantang bukan penghalang bagi dirinya untuk terus berkarya.

“Semoga Zapin Lebaran dapat dinikmati oleh kesemua masyarakat Malaysia ketika menyambut Hari Raya nanti dan memeriahkan lagi sambutan pada tahun ini.

Namun Aidilfitri bagi pasangan selebriti popular pada tahun ini pastinya berbeza kerana ketiadaan ibu serta mertua tercinta.

“Walaupun sedih tanpa kehadiran ibu mertua, anak menjadi penyeri Raya kami nanti, Syamel dan saya sangat rapat dengan keluarga jadi perbezaan itu akan jelas terasa.

“Saya berharap semua dapat menikmati lagu ini dengan penuh kegembiraan setelah puas berkorban, dan semoga lagu ini sentiasa mekar menjadi di antara lagu-lagu Raya yang malar segar.

Lagu ‘Zapin Lebaran’ boleh dimuat turun di iTunes dan dijadikan nada dering panggilan menerusi ke semua syarikat telekomunikasi tempatan dan boleh didengar pada bila-bila masa melalui aplikasi penstriman atas talian utama seperti Joox, KKBox, Spotify, Deezer, Apple Music dan juga YouTube Music.

Manakala MV single ini boleh ditonton secara eksklusif di saluran YouTube Rocketfuel Network.


Comments

Popular posts from this blog

Mahu dengar 'tembakannya tepat'? Saksikan "Gegar Vaganza Bunda-Petik" .

  Juri Tetap GV8,  Hetty Keos Endang atau lebih mesra dengan paggilan Bonda. kini tampil dengan  rancangan  Mahu dengar 'tembakannya tepat'. Pengalaman dimiliki penyanyi legenda dari Indonesia itu yang diberi tanggungjawab sebagai juri tetap Gegar Vaganza 8 (GV8), telah menampilkan sisi berbeza pada program nyanyian itu. Manakan tidak, gaya dan cara penyanyi yang popular dengan lagu Berdiri Bulu Romaku itu memberikan komen kepada para peserta, seringkali menambat hati penonton dan warganet. jom sma - sama kita nantikan , yang bakal ditayangkan bermula  pada 15hingga  22 Januari ini.

ALBUM SITISM DARI DATO' SRI SITI NURHALIZA

Mendekati usia 28 tahun perjalanan karier di dalam bidang seni suara, penvanvi Dato' Sri Siti Nurhaliza kini tampil dengan album solo ke-20 beriudul Sitism. Album Sitism pertama kali dilancarkan secara digital mengandungi 8 buah lagu pada 30 Jun 2023 dan lengkap 12 lagu sepenuhnya pada 8 September 2023. Album in mempunyai mana yang tersendiri bagi Siti kerana beliau dapat bekerjasama dengan penerbit, pencipta lagu dan penulis lirik lama dan baharu sebagai formula utama penerbitannya. Gabungan in telan memberikan warna tersendirt bag Sitism dan dapat memenuhi citarasa peminat Siti yang terdiri daripada pelbagai lapisan usia.   Judul Sitism dipilih daripada nama Siti Nurhaliza laitu Siti dan imbuhan 'ism' pula adalah istilah linguistik yang digunakan untuk membentuk kata nama bagi melambangkan kualiti, keadaan, ideologi atau hala tuiu album. Apabila nama Siti dan imbuhan 'ism' ini disabungkan. Sitism membentuk kata nama vane mewaki cir-cirt tertentu vane ada du dalam

KONSERT 5 RUKUN GABUNG LIMA ARTIS NASYID TERKEMUKA, KESINAMBUNGAN DARIPADA ALBUM SAHABAT SELAMANYA

  Hiburan dakwah adalah suatu pendekatan yang cukup relevan pada masa kini khususnya untuk golongan muda pada zaman ini yang banyak sekali terdedah dengan hiburan dan muzik dari barat. Ia juga satu medium untuk mendidik akhlak, menerapkan pemahaman tentang ilmu Islam, meningkatkan keimanan dan meningkatkan keinsafan manusia terhadap Allah SWT sebagai Tuhan Yang Menciptakan Alam Semesta ini. Bagi membantu melonjakkan semula kegemilangan irama nasyid agar ia kembali bernafas semula serta mampu mencetuskan fenomena seperti mana yang pernah berlaku pada awal 90-an dahulu, MAC Training Centre Sdn Bhd telah mengambil inisiatif untuk menganjurkan KONSERT 5 RUKUN yang bakal diadakan di ZEPP, KUALA LUMPUR pada 15 September , bermula 8.30 malam. Bakal berlangsung selama dua jam, konsert ini juga turut mengangkat lima karektor utama yang diraikan di dalam sejarah industri nasyid Malaysia iaitu Rabbani, Hijjaz, Inteam, Mestica dan Daqmie @ Azmi Manap.  Ia juga sebagai satu kesinam