Skip to main content

Stacy Teriak ?




 Figura hebat ini antara juara program realiti yang masih kekal relevan hingga kini. Segalanya bermula 15 tahun lalu selepas dia dinobatkan sebagai juara ‘Akademi Fantasia’ musim keenam (AF6).


Single sulungnya, “Aku Stacy” membawa namanya di puncak kerjaya apatah lagi menerusi lagu itu juga dia buat pertama kali berjaya melangkah ke pentas berprestij ‘Anugerah Juara Lagu’ ke-23.


Mendapat jolokan Ratu Tari, Stacy, 33, atau nama sebenarnya Ummu Syaikhah Stacy Anam cukup sinonim dengan lagu-lagu rancak. Malah, Stacy tidak pernah gagal menghiburkan peminat dengan aksi lincah dan bertenaga di atas pentas.


Kemampuan Stacy mempersembahkan sesebuah lagu dengan ‘trademark’ dimiliki itu meletakkannya di kelas tersendiri. Tidak keterlaluan jika dikatakan, Stacy hanya satu, tiada dua.


Ingin mengulangi kejayaan hampir kesemua lagu yang pernah dilancarkan, Stacy muncul dengan single terbaharu berjudul “Teriak”. Sekali lagi, Stacy menerusi nama pena Bunga Cantik bekerjasama dengan suami tercinta juga penyanyi Akim Ahmad atau nama penanya, Hang Nadim dalam penghasilan single terbaharu ini.


Menariknya, lagu “Teriak”  membawakan mesej berkaitan masalah kesihatan mental.


“Lagu ini menceritakan perkara yang pernah dilalui ramai orang. Ia berkaitan masalah kesihatan mental dan lagu ini juga sebenarnya bercerita mengenai pengalaman saya sendiri yang pernah mengalami masalah depresi dan tekanan mental. Cuma, bila teringat kembali peristiwa itu, saya tidak terlalu mengambil berat emosi saya ketika itu, sedangkan ia sangat penting. Saya rasa ramai orang mengalami masalah yang sama.





“Kalau dahulu, saya tidak begitu faham dengan masalah kesihatan mental. Saya hanya belajar untuk banyak bersabar untuk menghadapi tekanan jiwa yang dirasai ketika itu. Sedangkan sebenarnya ada banyak kumpulan sokongan seperti Befrienders KL yang boleh dihubungi untuk membantu individu yang berhadapan dengan masalah itu,” katanya.


Menurutnya, lirik lagu bertemakan masalah kesihatan mental itu ditulis selepas mendengar melodi terlebih dahulu. 


“Saya berasakan melodi ini memerlukan lirik yang betul-betul kuat. Disebabkan lagu ini juga saya yang nyanyikan sendiri, saya mahukan lirik lagu yang lebih daripada biasa. Ia mengambil masa agak lama juga untuk dihasilkan kerana perlu mencari lirik yang betul-betul sesuai,” katanya.


Berbeza dengan kebanyakan single terdahulu, “Teriak” menampilkan genre rock yang memberikan cabaran tersendiri.


“Dari segi genre muzik pula, ia lebih terarah ke genre rock. Lagu ini boleh dikatakan agak mencabar kerana saya sudah lama tidak menyanyikan lagu seperti ini. Dari segi teknikal pula, ia sangat memerlukan usaha yang banyak untuk dapatkan hasil terbaik.


“Saya berterima kasih kepada Akim kerana dia banyak membantu saya. Tanpa adanya bantuan daripada dia, mungkin lagu ini tidak akan menjadi. Untuk bawa genre muzik seperti ini memang susah dan sekarang ini saya giat berlatih supaya dapat menanyikan lagu ini secara langsung dengan baik,” katanya.


Buat peminat Stacy, lagu “Teriak” ini bakal dipersembahkan secara eksklusif pada Konsert Dewan Filharmonik Petronas (DFP) Stacy, 25 Februari ini.


“Untuk konsert di DFP nanti, saya akan bawa lagu ini secara eksklusif. Jadi, memang sekarang saya banyak tumpukan perhatian untuk mempersembahkan lagu ini dengan baik. Semoga semuanya berjalan lancar.


“Saya harap orang ramai dapat faham apa isi sebenar yang ingin saya sampaikan dalam lagu terbaharu saya ini. Saya pernah mengalami masalah sedemikian, jadi saya mampu berikan penjiwaan sepenuhnya ketika menyampaikan lagu ini,” katanya.


Single terbaharu “Teriak” terbitan bersama Nova Music dan Rhythm & Rhyme Entertainment nyanyian Stacy boleh mula distrim di semula perkhidmatan striming muzik digital pada hari Jumaat, 17hb. Februari ’23. Video lirik lagu tersebut juga boleh ditonton di saluran YouTube ‘Nova Music Videos’ pada hari yang sama jam 3 petang.


Comments

Popular posts from this blog

Mahu dengar 'tembakannya tepat'? Saksikan "Gegar Vaganza Bunda-Petik" .

  Juri Tetap GV8,  Hetty Keos Endang atau lebih mesra dengan paggilan Bonda. kini tampil dengan  rancangan  Mahu dengar 'tembakannya tepat'. Pengalaman dimiliki penyanyi legenda dari Indonesia itu yang diberi tanggungjawab sebagai juri tetap Gegar Vaganza 8 (GV8), telah menampilkan sisi berbeza pada program nyanyian itu. Manakan tidak, gaya dan cara penyanyi yang popular dengan lagu Berdiri Bulu Romaku itu memberikan komen kepada para peserta, seringkali menambat hati penonton dan warganet. jom sma - sama kita nantikan , yang bakal ditayangkan bermula  pada 15hingga  22 Januari ini.

ALBUM SITISM DARI DATO' SRI SITI NURHALIZA

Mendekati usia 28 tahun perjalanan karier di dalam bidang seni suara, penvanvi Dato' Sri Siti Nurhaliza kini tampil dengan album solo ke-20 beriudul Sitism. Album Sitism pertama kali dilancarkan secara digital mengandungi 8 buah lagu pada 30 Jun 2023 dan lengkap 12 lagu sepenuhnya pada 8 September 2023. Album in mempunyai mana yang tersendiri bagi Siti kerana beliau dapat bekerjasama dengan penerbit, pencipta lagu dan penulis lirik lama dan baharu sebagai formula utama penerbitannya. Gabungan in telan memberikan warna tersendirt bag Sitism dan dapat memenuhi citarasa peminat Siti yang terdiri daripada pelbagai lapisan usia.   Judul Sitism dipilih daripada nama Siti Nurhaliza laitu Siti dan imbuhan 'ism' pula adalah istilah linguistik yang digunakan untuk membentuk kata nama bagi melambangkan kualiti, keadaan, ideologi atau hala tuiu album. Apabila nama Siti dan imbuhan 'ism' ini disabungkan. Sitism membentuk kata nama vane mewaki cir-cirt tertentu vane ada du dalam

KONSERT 5 RUKUN GABUNG LIMA ARTIS NASYID TERKEMUKA, KESINAMBUNGAN DARIPADA ALBUM SAHABAT SELAMANYA

  Hiburan dakwah adalah suatu pendekatan yang cukup relevan pada masa kini khususnya untuk golongan muda pada zaman ini yang banyak sekali terdedah dengan hiburan dan muzik dari barat. Ia juga satu medium untuk mendidik akhlak, menerapkan pemahaman tentang ilmu Islam, meningkatkan keimanan dan meningkatkan keinsafan manusia terhadap Allah SWT sebagai Tuhan Yang Menciptakan Alam Semesta ini. Bagi membantu melonjakkan semula kegemilangan irama nasyid agar ia kembali bernafas semula serta mampu mencetuskan fenomena seperti mana yang pernah berlaku pada awal 90-an dahulu, MAC Training Centre Sdn Bhd telah mengambil inisiatif untuk menganjurkan KONSERT 5 RUKUN yang bakal diadakan di ZEPP, KUALA LUMPUR pada 15 September , bermula 8.30 malam. Bakal berlangsung selama dua jam, konsert ini juga turut mengangkat lima karektor utama yang diraikan di dalam sejarah industri nasyid Malaysia iaitu Rabbani, Hijjaz, Inteam, Mestica dan Daqmie @ Azmi Manap.  Ia juga sebagai satu kesinam