Skip to main content

RAIN TOWN‘Angkat Kisah Tentang Konflik Kekeluargaan’


Setelah mencipta nama menerusi filem Redha yang bertemakan tentang autisme pada tahun 2016, pengarah terkenal Tunku Mona Riza Tunku Khalid kini kembali dengan naskah terbaharu berjudul RAIN TOWN.
Masih mengangkat kisah kekeluargaan, filem baharu terbitan Current Pictures Sdn. Bhd. ini mempunyai keistimewaan tersendiri apabila dihasilkan dalam bahasa Kantonis dan diarahkan oleh seorang pengarah Melayu.
Dengan penghasilan filem tersebut, ia secara tidak langsung menobatkan beliau sebagai Pengarah Wanita Melayu Pertama mengarahkan filem Kantonis dan pastinya memberikan keunikan dan tarikan yang tersendiri.
Tunku Mona Riza berkata, idea untuk menghasilkan Rain Town bermula apabila dia dimaklumkan oleh seorang jurugambar pada tahun 2016 mengenai ‘Rain Betting’ atau bertaruh dengan meneka waktu hujan yang pernah berlaku suatu masa dahulu di Taiping, Perak
“Ketika itu saya sangat tertarik dengan kisah ‘Rain Betting’ kerana ia satu cerita yang unik, namun tidak bermaksud saya mahu hasilkan sebuah cerita tentang pertaruhan.
“Sebaliknya, saya wujudkan satu karakter bernama Choo yang suka bertaruh serta seorang bapa yang suka mengaturkan kehidupan anak-anak yang sudah meningkat dewasa sehingga menimbulkan konflik dalam keluarga mereka,” ujarnya.
Filem RAIN TOWN diterajui dua pelakon hebat tanah air iaitu Chew Kin Wah dan Susan Lankester serta barisan pelakon-pelakon lain seperti Fabian Loo, Wilson Lee dan Pauline Tan.
Menurut Tunku Mona Riza, tajuk RAIN TOWN dipilih memandangkan lokasi penggambaran dilakukan di Taiping yang diketahui sebagai kawasan menerima taburan hujan paling banyak di Malaysia.
Jelas beliau, jalan cerita filem tersebut juga hanyalah rekaan dan tidak berkaitan dengan mana- mana individu, namun mengakui konflik yang dipaparkan memang ada berlaku dalam sesebuah keluarga.
Dalam pada itu, Tunku Mona Riza menyatakan dia berminat untuk menghasilkan sebuah filem berbahasa Kantonis kerana mahukan satu cabaran baharu buat diriny
Sebagai seorang pengarah saya perlu melakukan sesuatu yang berbeza untuk diri sendiri dan saya ini seorang yang sentiasa seronok mendengar bahasa-bahasa berbeza. Sebelum ini, saya pernah mengarahkan iklan dalam bahasa berbeza seperti Mandarin, Kemboja dan Vietnam.
“Malah, Super Telemovie pertama saya berjudul Uri ada menggunakan bahasa Iban, manakala Super Telemovie kedua saya iaitu Parit Jawa juga banyak menggunakan bahasa Jawa. Kini saya berpeluang pula menghasilkan sebuah filem berbahasa Kantonis,” ujarnya.
Beliau berkata, sebelum memulakan penggambaran filem berkenaan, segala persiapan awal juga telah dilakukan, termasuk berjumpa dengan penterjemah bahasa Cina.
Bercerita mengenai cabaran pula, beliau yang pernah dinobatkan selaku Pengarah Harapan Terbaik di Festival Filem Malaysia Ke-29 berkata, sepanjang pembikinan RAIN TOWN semuanya berjalan lancar kerana memiliki sebuah pasukan produksi yang mantap.
“Pada saya, cabaran yang dihadapi bukanlah sekadar dari sudut pembikinan sahaja, tetapi penerimaan penonton terhadap naskhah ini. Biarpun ia filem berbahasa Kantonis, cabaran sebenar adalah untuk menarik penonton bukan sahaja dari kaum Cina, malah kaum-kaum lain juga menonton filem ini di pawagam nanti.
“Selain itu, secara peribadi saya juga meletakkan harapan agar RAIN TOWN dapat dijadikan inspirasi kepada pengarah-pengarah lain cuba menghasilkan sebuah naskhah yang berbeza dari sudut bahasa dan budaya mereka,” ujarnya.
Pada masa sama, beliau turut mengucapkan ribuan terima kasih yang tidak terhingga kepada pihak yang memberikan sokongan sehingga filem berkenaan berjaya dihasilkan.
“Saya ingin merakamkan setinggi penghargaan kepada Kementerian Komunikasi Dan Digital dan FINAS atas sokongan yang diberikan menerusi Dana Kandungan Digital untuk penerbitan RAIN TOWN.
“Begitu juga terima kasih saya ucapkan kepada Pengurus Besar The Chow Kit Hotel, Navin Singh atas tajaan baucer penginapan yang akan diberikan sebagai hadiah menerusi pertandingan kepada mereka yang menonton filem ini nanti apabila ditayangkan di pawagam.
Filem RAIN TOWN akan ditayangkan di pawagam seluruh negara pada 8 FEBRUARI 2024 sempena sambutan Tahun Baharu Cina.
SINOPSIS
Demi harga diri dan keinginannya sendiri, Choo, seorang bapa dan ketua keluarga Choo, terus mengendalikan urusan tiga orang anaknya yang sudah dewasa, Isaac, Alex dan Ruby, sehingga mengabaikan cita-cita dan kebahagian mereka. Apabila Aileen, isteri Choo, ditimpa kemalangan, hubungan keluarga itu semakin renggang sehingga mencampakkan mereka ke dalam konflik yang menyayat hati. Sebuah kisah yang mengharukan yang meniti garis antara cita-cita orang tua dan impian anak-anaknya.
 BARISAN PELAKON
Chew Kin Wah Susan Lankester Fabian Loo Wilson Lee Pauline Tan
KRU PRODUKSI
Pengarah
Penerbit Eksekutif Penerbit
Pengarah Fotografi Penulis Skrip
Lakon Layar Skor Muzik Editor
 - Mr. Choo
- Aileen Choo - Isaac Choo - Alex Choo
- Ruby Choo
- Tunku Mona Riza Tunku Khalid
- Tunku Mona Riza Tunku Khalid
- Haris Sulong, Fazlynne Majid, Shaby Mahrom - Eric Yeong
- Shahazril Hamzah (Ketua)
Zarina Omar (Penolong)
- Tunku Mona Riza Tunku Khalid - Aaron Jiam
- Isazaly Isa
Faizzah Errna Ahman
Original Soundtrack (OST) RAIN TOWN
  Tajuk OST
Penyanyi -
Ciptaan -
Lirik -
Susunan muzik - Aaron Jiam Studio rakaman - Reel 5 Studios
CURRENT PICTURES SDN BHD (487600-U)
B1-1-03A, Perniagaan Temasya 8, Jalan Doktor U1/67, Seksyen U1, 40150, Shah Alam, Selangor, Malaysia Tel: +60 3 5569 9773 Email: info@currentpictures.com.my Website: www.currentpictures.com.my
-
‘IMPERFECTION’ Firdhaus Firdhaus Firdhaus
Tajuk OST
Penyanyi
Ciptaan
Lirik
Studio rakaman - Jumuro Music Studio
- ‘RAIN TOWN’
- Brendan de Cruz
- Amrita Soon, Chris M. Yong

Comments

Popular posts from this blog

Mahu dengar 'tembakannya tepat'? Saksikan "Gegar Vaganza Bunda-Petik" .

  Juri Tetap GV8,  Hetty Keos Endang atau lebih mesra dengan paggilan Bonda. kini tampil dengan  rancangan  Mahu dengar 'tembakannya tepat'. Pengalaman dimiliki penyanyi legenda dari Indonesia itu yang diberi tanggungjawab sebagai juri tetap Gegar Vaganza 8 (GV8), telah menampilkan sisi berbeza pada program nyanyian itu. Manakan tidak, gaya dan cara penyanyi yang popular dengan lagu Berdiri Bulu Romaku itu memberikan komen kepada para peserta, seringkali menambat hati penonton dan warganet. jom sma - sama kita nantikan , yang bakal ditayangkan bermula  pada 15hingga  22 Januari ini.

ALBUM SITISM DARI DATO' SRI SITI NURHALIZA

Mendekati usia 28 tahun perjalanan karier di dalam bidang seni suara, penvanvi Dato' Sri Siti Nurhaliza kini tampil dengan album solo ke-20 beriudul Sitism. Album Sitism pertama kali dilancarkan secara digital mengandungi 8 buah lagu pada 30 Jun 2023 dan lengkap 12 lagu sepenuhnya pada 8 September 2023. Album in mempunyai mana yang tersendiri bagi Siti kerana beliau dapat bekerjasama dengan penerbit, pencipta lagu dan penulis lirik lama dan baharu sebagai formula utama penerbitannya. Gabungan in telan memberikan warna tersendirt bag Sitism dan dapat memenuhi citarasa peminat Siti yang terdiri daripada pelbagai lapisan usia.   Judul Sitism dipilih daripada nama Siti Nurhaliza laitu Siti dan imbuhan 'ism' pula adalah istilah linguistik yang digunakan untuk membentuk kata nama bagi melambangkan kualiti, keadaan, ideologi atau hala tuiu album. Apabila nama Siti dan imbuhan 'ism' ini disabungkan. Sitism membentuk kata nama vane mewaki cir-cirt tertentu vane ada du dalam

KONSERT 5 RUKUN GABUNG LIMA ARTIS NASYID TERKEMUKA, KESINAMBUNGAN DARIPADA ALBUM SAHABAT SELAMANYA

  Hiburan dakwah adalah suatu pendekatan yang cukup relevan pada masa kini khususnya untuk golongan muda pada zaman ini yang banyak sekali terdedah dengan hiburan dan muzik dari barat. Ia juga satu medium untuk mendidik akhlak, menerapkan pemahaman tentang ilmu Islam, meningkatkan keimanan dan meningkatkan keinsafan manusia terhadap Allah SWT sebagai Tuhan Yang Menciptakan Alam Semesta ini. Bagi membantu melonjakkan semula kegemilangan irama nasyid agar ia kembali bernafas semula serta mampu mencetuskan fenomena seperti mana yang pernah berlaku pada awal 90-an dahulu, MAC Training Centre Sdn Bhd telah mengambil inisiatif untuk menganjurkan KONSERT 5 RUKUN yang bakal diadakan di ZEPP, KUALA LUMPUR pada 15 September , bermula 8.30 malam. Bakal berlangsung selama dua jam, konsert ini juga turut mengangkat lima karektor utama yang diraikan di dalam sejarah industri nasyid Malaysia iaitu Rabbani, Hijjaz, Inteam, Mestica dan Daqmie @ Azmi Manap.  Ia juga sebagai satu kesinam