Skip to main content

PENING TARUHAN TERBARU IDRIS BROWN


Juara program nyanyian All Together Now Malaysia (ATNM) musim pertama, Idris Brown, pernah membuat langkah berani dan luar biasa dengan menerbitkan single sulung yang bergenre muzik klasikal, dua tahun lalu.

Tindakan ini mencerminkan keberanian dan kreativiti Idris, 28, dalam meneroka ruang baharu dalam industri muzik yang sering didominasi oleh genre-genre popular. Dengan keputusannya untuk memperkenalkan muzik klasikal kepada khalayak, Idris menunjukkan keyakinan dan keinginannya untuk mencabar norma-norma sedia ada, lalu membuka ruang untuk pengalaman mendengar yang unik dan memperkaya.
Langkah ini meletakkan Idris sebagai seorang artis yang berani mengambil risiko dan tidak terikat dengan kontreversi, menjadikannya seorang ikon inspirasi bagi generasi baru dalam industri muzik tempatan.

Selepas single Dan Berakhirlah (2022) mendapat sambutan baik pendengar, terbaharu Idris muncul dengan single Pening hasil ciptaan sepenuhnya oleh Tam Cobain dan Glowrush yang mana berbeza daripada lagu sebelumnya.

“Untuk single Pening ini sangat berbeza dari segi genre dan seterusnya ‘mood’ atau ‘feel’ kerana ia membawa ‘mood’ gembira walau berdepan situasi. Berbanding dengan single sebelum ini yang membawa ‘mood’ sedih dan pop klasikal.
“Rakaman lagu ini sangat membawa emosi kepada saya kerana dapat bekerjasama dengan beberapa penerbit hebat yang membuatkan saya berasa selesa dan sesuatu kelainan ketika proses rakaman,” kata Idris.

Menurut Idris, lagu Pening memaparkan mesej mengenai kehidupan harian yang gembira dalam satu komuniti walau berdepan masalah.
“Pesanan dalam lagu ini adalah mengenai kehidupan harian yang gembira dalam satu komuniti. Walaupun berdepan masalah, masih mampu mengalu-alukan semua orang tanpa mengira kepercayaan masing-masing dalam menyelesaikan sesuatu masalah.

“Dalam erti kata lain, ia melambangkan harapan, kebersamaan dan kegembiraan bersama satu sama lain. Sekaligus menjadikan lagu ini begitu dekat dengan kita yang hidup dalam suasana kepelbagaian kaum, agama dan peringkat umur,” katanya.

Menariknya juga, lagu yang menggunakan lirik positif dan melodi ceria ini menawarkan sesuatu menggembirakan buat semua.
“Lagu ini pastinya dekat dengan halwa pendengar muzik tempatan. Ini kerana, lagu ini agak kena dengan pendengar yang menghadapi situasi ‘pening’ dalam menghadapi masalah harian. Ditambah dengan lirik yang positif dan melodi yang menggembirakan, lagu ini

  berfungsi sebagai peringatan yang menyentuh mengenai nilai belas kasihan, perpaduan dan renungan kepada setiap insan.
“Saya mahu lagu ini membawa kebahagiaan serta saya mendoakan agar lagu ini berjaya dengan cemerlang, dan orang ramai akan merasai keindahan lagu ini kerana ia sebuah lagu yang menjanjikan keindahan mesej yang mendalam dan melodi yang menyentuh jiwa,” katanya.
Lagu Pening keluaran Rocketfuel Entertainment ini sudah dilancarkan secara rasmi di semua platform digital muzik sejak 7 Jun lalu. Pening boleh dimuat turun di iTunes dan boleh juga dijadikan sebagai nada dering panggilan melalui kesemua syarikat telekomunikasi tempatan serta boleh didengari dan nikmati pada bila-bila masa melalui aplikasi penstriman atas talian pilihan utama seperti Joox, KKBox, Spotify, Deezer, Apple Music dan juga YouTube Music. Manakala lirik video juga boleh ditonton di saluran YouTube Rocketfuel Network kelak.

Comments

Popular posts from this blog

Mahu dengar 'tembakannya tepat'? Saksikan "Gegar Vaganza Bunda-Petik" .

  Juri Tetap GV8,  Hetty Keos Endang atau lebih mesra dengan paggilan Bonda. kini tampil dengan  rancangan  Mahu dengar 'tembakannya tepat'. Pengalaman dimiliki penyanyi legenda dari Indonesia itu yang diberi tanggungjawab sebagai juri tetap Gegar Vaganza 8 (GV8), telah menampilkan sisi berbeza pada program nyanyian itu. Manakan tidak, gaya dan cara penyanyi yang popular dengan lagu Berdiri Bulu Romaku itu memberikan komen kepada para peserta, seringkali menambat hati penonton dan warganet. jom sma - sama kita nantikan , yang bakal ditayangkan bermula  pada 15hingga  22 Januari ini.

ALBUM SITISM DARI DATO' SRI SITI NURHALIZA

Mendekati usia 28 tahun perjalanan karier di dalam bidang seni suara, penvanvi Dato' Sri Siti Nurhaliza kini tampil dengan album solo ke-20 beriudul Sitism. Album Sitism pertama kali dilancarkan secara digital mengandungi 8 buah lagu pada 30 Jun 2023 dan lengkap 12 lagu sepenuhnya pada 8 September 2023. Album in mempunyai mana yang tersendiri bagi Siti kerana beliau dapat bekerjasama dengan penerbit, pencipta lagu dan penulis lirik lama dan baharu sebagai formula utama penerbitannya. Gabungan in telan memberikan warna tersendirt bag Sitism dan dapat memenuhi citarasa peminat Siti yang terdiri daripada pelbagai lapisan usia.   Judul Sitism dipilih daripada nama Siti Nurhaliza laitu Siti dan imbuhan 'ism' pula adalah istilah linguistik yang digunakan untuk membentuk kata nama bagi melambangkan kualiti, keadaan, ideologi atau hala tuiu album. Apabila nama Siti dan imbuhan 'ism' ini disabungkan. Sitism membentuk kata nama vane mewaki cir-cirt tertentu vane ada du dalam

KONSERT WINGS THE ROCK EMPEROR KUALA LUMPUR CHAPTER 16.12.2023 STD. MALAWATI SHAH ALAM

Wings Tawar Harga ‘Rahmah’, Hargai Sokongan Peminat Muzik itu satu rakaman masa, ianya terus berevolusi bergerak merentas zaman malah mendedikasikan sebuah revolusi buat penggemar baru dan lama, begitu juga dengan Wings yang terus terbang menggapai kejayaan yang seakan tiada noktah malah pasti ada kejutan dalam membina empayar dan perluasan pengaruhnya. Justeru itu tidak hairanlah mengapa Wings terus ‘meragut magis’ ratusan malah ribuan peminat yang sentiasa dahagakan aksi bertenaga Wings di atas pentas. ‘Konsert Wings The Rock Emperor Kuala Lumpur’ menjadi wadah signifikasi yang seterusnya dengan tema yang dibawa! ‘Kuasa dan kemenangan’ itu telahpun  dicipta di pentas The Star Theatre , Singapura pada 29 Julai lalu,  tidak adil rasanya ‘kuasa’ itu tidak digagaskan di Malaysia apatah lagi ianya tempat di mana Wings ditubuhkan sejak 38 tahun yang lalu. ‘Konsert Wings The Rock Emperor Kuala Lumpur Chapter’ dianjurkan oleh Rumah Produksi Merah manakala Awie Entertainment bertindak seba