Skip to main content

Bahagia Yang Sebentar buat Suki menangis…






 Pembabitannya dalam program ‘Gegar Gavanza’ musim kelapan (GV8) sudah lama dinantikan peminat. Sekaligus membuktikan Suki masih menjadi antara penyanyi yang memiliki vokal terbaik dalam industri muzik tanahair.


Cabaran menyanyikan pelbagai genre lagu sepanjang GV8 itu juga mengingatkan semua bahawa Suki seorang penyanyi yang cukup versatil. Kekuatan vokal dimiliki Suki dipergunakan dengan baik hingga dinobatkan pemenang tempat ketiga pertandingan tersebut. Sebelum ini, tentu ramai yang masih ingat lagi kejayaan Suki menjuarai pertandingan ‘One in a Million’ musim pertama mengalahkan nama-nama besar lain seperti Alif Satar dan Faizal Tahir.  


Tanpa mahu membiarkan peminat menunggu lama, Suki, 33, atau nama sebenarnya Suki Low Sook Yee muncul dengan single terbaharu “Bahagia Yang Sebentar” hasil ciptaan sepenuhnya oleh penyanyi popular, Shila Amzah yang juga seorang komposer yang berkaliber.


Menurut Suki, demo lagu “Bahagia Yang Sebentar” itu sudah diterima selepas GV8 akhir lagi, namun baharu dirakamkan awal Januari lalu.


“Sebenarnya, saya terima demo lagu ini daripada Shila sehari selepas GV8 berakhir. Selepas mendengarnya, saya memang suka dengan lagu ini dan mahu jadikannya single baharu selepas GV8. 


“Tapi, pada masa itu juga, saya terima pelawaan untuk terbabit dalam projek lagu Nelangsa, OST filem The Assistant arahan Adrian Teh dan juga beberapa projek yang lain seperti berlakon dan penyanyi suara latar untuk filem Pinocchio oleh Disney serta penerbitan lagu Hari Kebangsaan Hari Malaysia 2022, Keluarga Malaysia Teguh Bersama untuk dinyanyikan oleh saya bersama Amir Masdi, Amos Paul dan Nikki Palikat.


“Selain itu, saya juga sibuk dengan kerja dan jadual lain. Disebabkan itu, saya mengambil lebih masa untuk selami lagu Bahagia Yang Sebentar dan merancang cara untuk menyampaikan lagu ini. Saya terbitkan lagu ini sendiri dan sangat berpuas hati dengan hasil karya kali ini,” katanya.


Suki berkata, dia terharu dan menitiskan air mata ketika mendapat lagu daripada Shila.


“Saya rasa sangat terharu,  menitis air mata pun ada bila Shila kongsikan demo. Ia adalah sebuah lagu yang penuh dengan jiwa. Saya berbesar hati atas kepercayaan Shila untuk memberi lagu ini kepada saya. Dia seorang yang sangat meyokong karier saya. Begitu juga saya terhadap Shila. Saya harap Shila puas hati dengan hasil karya akhir lagu ini. 


“Saya merakam lagu ini pada awal Januari lalu. Proses produksi lagu ini bermula pada November tahun lalu. Proses rakaman vokal mengambil masa tujuh jam,” katanya.



Menurutnya, biarpun sudah lama tidak merakamkan single baharu, tidak timbul perasaan kekok sebaliknya sentiasa berasa teruja untuk memberikan yang terbaik pada setiap karya yang dihasilkan.


“Lagu ini mengisahkan kehilangan dan fasa kedukaan bila kehilangan seseorang. Menyangkal, marah, tawar menawar, depresi dan akhirnya penerimaan. Lagu ini pula bergenre lagu Pop Balada. Ia sebuah lagu cinta yang penuh emosi.


“Studio rakaman umpama 'second home' bagi saya. Saya suka luangkan masa dalam studio, kerana ia tempat selamat bagi saya mengekspresi segala emosi dan kreativiti, samaada sebagai penyanyi atau tenaga kerja produksi.


“Saya berharap lagu ini dapat diterima ramai serta dapat menemani pendengar yang melalui fasa kehilangan dan menyembuhkan hati duka. Bagi saya, muzik boleh menyembuh dan memberi semangat dan saya berharap lagu Bahagia Yang Sebentar dapat mencapai tujuan itu,” katanya.


Berkongsi lanjut mengenai kerjaya seninya selepas GV8, Suki mahu terus memberi fokus kepada muzik.


“Saya berasa lebih berkeyakinan dan niat untuk berkarya dengan lebih tekad. Dengan sokongan daripada keluarga dan rakan-rakan dalam industri, saya rasa teruja dan bersemangat untuk terus berkarya dan akan terus belajar untuk meningkatkan prestasi dalam nyanyian, persembahan serta dalam kerja-kerja produksi.


“Untuk tahun ini, saya nak beri lebih tumpuan  pada muzik. Saya ingin terus berkarya dan memberanikan diri untuk terbabit lebih banyak dalam produksi lagu sendiri terutamanya dalam penerbitan lagu. Kalau ada rezeki untuk berlakon, saya juga bersedia untuk mencuba,” katanya.


Single terbaharu, “Bahagia Yang Sebentar” nyanyian Suki Low dilancarkan Nova Music pada hari Jumaat, 3hb. Februari ‘23 dan boleh mula distrim di semua pelantar muzik digital pada hari tersebut. Video muzik rasmi lagu tersebut boleh mula ditonton di saluran YouTube ‘Nova Music Videos’ pada hari yang sama jam 3.00 petang di YouTube Nova Music Videos. 


Comments

Popular posts from this blog

Mahu dengar 'tembakannya tepat'? Saksikan "Gegar Vaganza Bunda-Petik" .

  Juri Tetap GV8,  Hetty Keos Endang atau lebih mesra dengan paggilan Bonda. kini tampil dengan  rancangan  Mahu dengar 'tembakannya tepat'. Pengalaman dimiliki penyanyi legenda dari Indonesia itu yang diberi tanggungjawab sebagai juri tetap Gegar Vaganza 8 (GV8), telah menampilkan sisi berbeza pada program nyanyian itu. Manakan tidak, gaya dan cara penyanyi yang popular dengan lagu Berdiri Bulu Romaku itu memberikan komen kepada para peserta, seringkali menambat hati penonton dan warganet. jom sma - sama kita nantikan , yang bakal ditayangkan bermula  pada 15hingga  22 Januari ini.

ALBUM SITISM DARI DATO' SRI SITI NURHALIZA

Mendekati usia 28 tahun perjalanan karier di dalam bidang seni suara, penvanvi Dato' Sri Siti Nurhaliza kini tampil dengan album solo ke-20 beriudul Sitism. Album Sitism pertama kali dilancarkan secara digital mengandungi 8 buah lagu pada 30 Jun 2023 dan lengkap 12 lagu sepenuhnya pada 8 September 2023. Album in mempunyai mana yang tersendiri bagi Siti kerana beliau dapat bekerjasama dengan penerbit, pencipta lagu dan penulis lirik lama dan baharu sebagai formula utama penerbitannya. Gabungan in telan memberikan warna tersendirt bag Sitism dan dapat memenuhi citarasa peminat Siti yang terdiri daripada pelbagai lapisan usia.   Judul Sitism dipilih daripada nama Siti Nurhaliza laitu Siti dan imbuhan 'ism' pula adalah istilah linguistik yang digunakan untuk membentuk kata nama bagi melambangkan kualiti, keadaan, ideologi atau hala tuiu album. Apabila nama Siti dan imbuhan 'ism' ini disabungkan. Sitism membentuk kata nama vane mewaki cir-cirt tertentu vane ada du dalam

KONSERT 5 RUKUN GABUNG LIMA ARTIS NASYID TERKEMUKA, KESINAMBUNGAN DARIPADA ALBUM SAHABAT SELAMANYA

  Hiburan dakwah adalah suatu pendekatan yang cukup relevan pada masa kini khususnya untuk golongan muda pada zaman ini yang banyak sekali terdedah dengan hiburan dan muzik dari barat. Ia juga satu medium untuk mendidik akhlak, menerapkan pemahaman tentang ilmu Islam, meningkatkan keimanan dan meningkatkan keinsafan manusia terhadap Allah SWT sebagai Tuhan Yang Menciptakan Alam Semesta ini. Bagi membantu melonjakkan semula kegemilangan irama nasyid agar ia kembali bernafas semula serta mampu mencetuskan fenomena seperti mana yang pernah berlaku pada awal 90-an dahulu, MAC Training Centre Sdn Bhd telah mengambil inisiatif untuk menganjurkan KONSERT 5 RUKUN yang bakal diadakan di ZEPP, KUALA LUMPUR pada 15 September , bermula 8.30 malam. Bakal berlangsung selama dua jam, konsert ini juga turut mengangkat lima karektor utama yang diraikan di dalam sejarah industri nasyid Malaysia iaitu Rabbani, Hijjaz, Inteam, Mestica dan Daqmie @ Azmi Manap.  Ia juga sebagai satu kesinam